Pak de dader op zijn uiterlijk

‘Als iemand in elkaar wordt geslagen, pak je de dader. Op zijn uiterlijk.’ Dit is een van de leuzen van de nieuwe campagne van de rijksoverheid, die maandag van start gaat. Mensen die getuige zijn van geweld op straat moeten goed naar de dader kijken. Door hiervoor tips te geven, hoopt de overheid dat de getuige de politie verder kan helpen bij het oplossen van delicten.

De campagne is de tweede die aandacht besteedt aan geweld op straat. Jaarlijks vinden 25.000 geweldsincidenten plaats waarbij dader en slachtoffer elkaar niet kennen. In de meeste gevallen gaat het om jongeren. Bijna tweederde van de daders is jonger dan 25 jaar, net als meer dan de helft van de slachtoffers. In de campagne van vorig jaar kreeg het publiek het advies om het alarmnummer 112 te bellen, kenmerken van de dader te onthouden en het slachtoffer niet alleen te laten.

Tatoeages
De nieuwe campagne richt zich vooral op de getuige. Tussen 15 juli en 31 augustus zullen spotjes op tv en radio, posters in bushokjes en gratis ansichtkaarten de actie onder de aandacht brengen. Middelbare scholen krijgen een lesbrief toegestuurd. Belangstellenden kunnen een brochure opvragen met daarin een kaartje ter grootte van een bankpasje. Op de ene kant staan tips om een goed signalement van een dader samen te stellen. Aan de andere kant staat hoe een getuige die gegevens kan opslaan in een mobiele telefoon.

Een getuige kan een dader goed beschrijven als hij let op geslacht, huidkleur en postuur. Initiatiefneemster Jacqueline de Jong uit Rotterdam: ‘Vergelijk de lengte met die van jezelf, de leeftijd met die van een bekende. Wat voor soort gezicht heeft iemand, welk type en kleur haar? Heeft de dader bijzondere kenmerken, zoals een bril, littekens of tatoeages? Wat heeft hij aan?’.